Opremanje edukativno-posjetiteljsko-informativnog centra u okviru projekta EPIcentar Sequoia Slatina jedan je od najvećih projekata na području grada Slatine, čija ukupna vrijednost iznosi 20.748.816 kuna. Za njegovu realizaciju odobreno je nepovratnih 16.454.065 kuna, ali je Ministarstvo regionalnog razvoja odobrilo dodatnih 3.256.673 kuna pa je Grad sudjelovao u projektu s 1.038.077 kuna vlastitih sredstava.

Cilj projekta je revitalizacija zaštićene prirodne baštine, a dobio je naziv po stablu mamutovca (lat. Sequoia gigantea Decs.) koji je kao pojedinačno stablo zaštićen u kategoriji spomenika parkovne arhitekture od 1967. Sam naziv EPIcentar Sequoia nastao je od kombinacije prvih slova stvarne namjene cijelog centra, a to je: E – edukacijski, P – posjetiteljski i I – informacijski centar i kao takav ima funkciju središnjeg mjesta za komunikaciju i interpretaciju značaja i vrijednosti stabla sekvoje koje je jedini zaštićeni primjerak ove vrste u Hrvatskoj i među najstarijima je i najvećima u Europi.

Uređenje edukativno-posjetiteljsko-informativnog centra obuhvatilo je rekonstrukciju i dogradnju dvije zgrade za javnu namjenu, a obje se sastoje od podruma, prizemlja i potkrovlja. U prizemlju zgrade 1, odnosno hostela, nalazi se posjetiteljski centar s recepcijom i suvenirnicom, ured, dvije višenamjenske prostorije za edukacije i prezentacije, konferencijska dvorana, stubište, dizalo, sanitarije za posjetitelje, prostor za usluživanje gostiju – dio restorana čiji su prateći sadržaji u podrumu. U podrumu je kuhinja, spremište restorana te sanitarije osoblja i posjetitelja restorana. U potkrovlju se nalazi prostor za smještaj posjetitelja, hostel kapaciteta 32 ležaja s boravkom i vidikovcem prema stablu sekvoje. U prizemlju zgrade 2, također, je prostor za prijem posjetitelja, ured i dvije prostorije za edukaciju, dok je u potkrovlju velik prostor za posjetitelje s još jednim vidikovcem za promatranje sekvoje. Projektom rekonstrukcije predviđeno je i opremanje EPIcentra namještajem i multimedijalnim sadržajem te opremanje stalnog izložbenog postava zamišljenog kao stalna multimedijalna odnosno interaktivna izložba pomoću koje će se cijele godine provoditi edukativni program za kao nadopuna školskom kurikulumu.

Uređene su i poučne staze u zaštićenom parku te oko sekvoje, restorana, dječjeg igrališta i promatračnice, kao i travnate površine. Osim toga, izrađene su i drvene pergole i sjenice koje uz prirodni krajobraz oko objekata i samog zaštićenog stabla golemog mamutovaca tvore zaokruženu cjelinu. Naposljetku, posađeno je ukrasno bilje, drveće, cvijeće i grmovi, a uz staze su postavljene klupe za odmor. Oblikovanje unutarnjeg uređenja i opremanja stalnog izložbenog postava EPIcentra Sequoia zamišljeno je kao diskretno i neutralno, a istovremeno različito i distancirano od ostatka prostora. Podovi su obloženi hrastovim parketom, nadozidi GKB pločama, a krovište ima djelomično vidljivu drvenu konstrukciju (stupovi, kosnici, grede, rogovi, “ruke”), no ono što plijeni pažnju zasigurno je velika staklena stijena s pogledom na park. Prozračnost prostora postignuta je zahvaljujući mnoštvu prozora koji propuštaju dovoljno prirodnog svjetla.

Koncept oblikovanja interijera stavlja naglasak na novu intervenciju u prostoru. Zadržavajući dozu profinjenosti, nove forme opreme i namještaja po mjeri ostavljaju dojam nenametljivosti kako bi izložbeni eksponati i elementi interesa bili u prvom planu. Multimedijalni sadržaj na ekranima, veliki ekran za prikazivanje dokumentarnog filma, fotografije, ilustracije, reprodukcije, tekstovi i ostali izložbeni sadržaj naglašeni su kontrastom boja u odnosu na podlogu, rasvjetom i oblikovanjem. Naglasak se stavlja na multi-funkcionalnost namještaja po mjeri tako da se istovremeno stvara atmosfera ugodnog obilaska – asocijacijom na ulazak u stablo i orijentacijom na izloške – ali i koristi njihov skladišni potencijal. Svi ormarići i ladice opremljeni su skrivenim okovom, a sigurnosne kočnice protiv udaranja osiguravaju usporeno i tiho zatvaranje te trajnost elemenata. Za prostor je, također, karakteristično to što smjer kretanja prilikom obilaska nije strogo definiran pa je moguće potpuno slobodno defilirati i odabrati kretanje unutar izložbenog prostora. Povratak na bilo koju željenu točku izložbenog postava je moguć, ali su tematske cjeline jasno odijeljene.

Foto: Kristijan Toplak